Smakfull upplevelse på Karolinska i Huddinge

01 november 2023

Smakfull upplevelse på Karolinska i Huddinge

Från vänster till höger på bilden:
Luis Carrasco, Mattias Selin, Pia Oksanen, Saffoura Talo, Carlos Calderon

Pia Oksanen har arbetat inom Sodexo ända sedan 1985. Idag jobbar hon som platschef på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Följ med genom sjukhuskulverten och upp på en av avdelningarna. Och hur smakar egentligen maten som teamet serverar? 

Sjukhusets grå betongkroppar breder ut sig över marken i närheten av Flemingsbergs pendeltågsstation söder om Stockholm. September lider mot sitt slut men det är fortfarande sensommarvarmt i luften. Bakom sjukhusets huvudentré finns en lång korridor med skyltar som visar vägen till olika avdelningar och där finns butiker, caféer och apotek.

Sodexos platschef Pia Oksanen möter upp och vi tar hissen ner till våning 3. 

”Akta!”, säger Pia två meter ut från hissen.
”Akta dig för robotarna!”

I den långa kulverten kommer det robotar rullande från både vänster och höger. De svänger runt hörnen och ut och in i hissarna. I lasten finns sjukvårdsmaterial och annat som ska till eller ifrån avdelningarna. Det är också med hjälp av robotarna som Sodexo transporterar måltider och butiksvaror. Maten lagas i centralköktet i Märsta och efter en mellanlandning på våning tre körs den upp till avdelningarna. 

”Varje morgon klockan 8.30 hämtar robotarna matlådor och kör upp dem till kylskåpen på olika avdelningar. Vi scannar streckkoderna som sitter på väggen i packhallen och på så sätt hamnar roboten på rätt avdelning”, säger Pia.

Matlådor med stor flexibilitet
På en av vårdavdelningarna jobbar Sodexos medarbetare Julius Mhina. Han är måltidsvärd och visar kylskåpet och ”paddan” där matlådor som tas ur kylen ska registreras. Han värmer maten efter patienternas önskemål i mikrovågsugnar och lägger sedan upp den fint på tallrikar. Patienterna kan välja mellan 15 varmrätter och 10 desserter. En av fördelarna med de kylda portionerna är att patienterna kan äta när det passar dem, och inte vid något bestämt klockslag.

Förutom matlådor ser teamet till att avdelningarna får tillgång till butiks- och förrådsvaror som till exempel pålägg, kakor, kaffe och krämer. I butiken jobbar Carlos Calderon och i en intilliggande lokal står Saffoura Talo och lägger upp i glass i små förpackningar. 

Pia har många år inom Sodexo men när det gäller antal år på Karolinska Huddinge ligger hon långt från täten. Carlos, Luis Carrasco och Saffoura har jobbat på sjukhuset i 36, 37 respektive 38 år.

Pias historia 
Pias Sodexo-resa började med jobb som assistent till restaurangchefen på ASG i Västberga allé. Därefter följer ett pärlband av olika restauranger med jobb som biträdande restaurangchef, tf restaurangchef, enhetschef och platschef. 2018 blev hon butiksansvarig på Karolinska i Huddinge och sedan april 2023 är hon platschef här. 

"Jag har haft förmånen att få utbildning och utvecklas internt. Om man visar att man vill lära sig saker ges man möjligheter. Jag har haft bra chefer som lyft mig och jag har gått flera ledarskapsutbildningar som gjort mig säkrare och tydligare som ledare."

Beviset på att hon är en uppskattad ledare syns i den senaste medarbetarundersökningen. Det är inget som Pia själv drar upp. Sodexos kommunikationsteam med Eva Kristensson i spetsen är på studiebesök och berättar att engagemangspoängen i Pias team ligger på 93 vilket är en bra bit över de 80 poäng som företaget satt som mål. 

”Det kan vara en utmaning att vara platschef och samtidigt är det kul att lära sig nya saker. I min roll ingår att utveckla personal och se till att alla mår bra och trivs, vilket även för de timanställda”, säger Pia.

Karolinska Huddinge stänger köket
Tidigare lagades all mat i sjukhusköket men sedan 2009 lagas den i Sodexos centralkök i Märsta. Övergången fick en tuff start med många skriverier i tidningarna men det är historia nu. Idag är det patienterna som skriver vad de tycker och från dem kommer mycket beröm. 

”Visst är det köttbullar som är mest populärt?”, ropar Pia till Mattias Selin i rummet intill, kollegan som hon kallar sin högra hand. Mattias har jobbat som kock och axlar numera Pias tidigare roll som butiksansvarig. Han är noggrann och gör stickprov för att försäkra sig om att maten håller förväntad kvalitet. Det har hänt att det kommit pastarätter utan sås, mat med för lös konsistens eller som varit slarvigt lagd i lådorna. Sådana lådor får en returbiljett till centralköket.

”Vi är sist i kedjan men i fronten mot sjukhuset, det är på oss de klagar om något inte är bra”, säger Mattias och hyllar samtidigt Richard Schager som är kock och produktutvecklare på centralköket i Märsta. 

Sodexos kommunikationsteam som suttit och jobbat i ett konferensrum kommer ner till kylrummet och förstår snart vad han menar. Efter provsmakning av några rätter från veckans meny håller alla fyra med varandra om att teamet i Märsta gör ett mycket bra jobb. Allt smakar gott och det är inte svårt att första att både patienter och personal på sjukhuset köper med sig matlådor när det är dags att åka hem.

Stor minskning av matsvinn
Precis som på Sodexos övriga arbetsplatser jobbar man med att få ner matsvinnet. I januari 2023 åkte 3 800 matlådor från 28 avdelningar i soporna. Efter ett antal intervjuer och möten med vårdpersonalen har det skett en imponerande minskning. Från nästan 4 000 portioner till 385 portioner i augusti. 

”Mycket är Mattias förtjänst. Han har drivit på matsvinnsarbetet. Det finns saker som vi inte kan styra och som påverkar matsvinnet. Enligt avtalet ska det finnas minst en portion av varje rätt i kylarna och vi vet inte vad patienterna kommer att välja. Få väljer det vegetariska alternativet så det blir ofta svinn”, säger Pia. 

Från karbonpapper till dator
Pia tycker att digitaliseringen varit den största förändringen under alla hennes år i restaurangbranschen.

”När jag började skrev man kundfakturor med skrivmaskin och löner med karbonpapper. Det gick åt mycket Tipp-ex. När datorerna kom fick vi tillgång till ekonomisystemet PAS. Det sparar tid och minskar risk för fel.”

Däremot tycker hon inte att själva restaurangjobbet förändrats nämnvärt.

”Det handlar om service och om att se människor. Alla vill bli sedda. Det jobbet klarar inte en robot.”
 

En av alla smakfulla menyer som finns att välja från som patient på Karolinska i Huddinge

Meny Karolinska Hudding.png

Sodexo på Karolinska i Huddinge

  • Driver måltidsservicen på sjukhuset sedan 2009
  • Maten lagas i storköket i Märsta
  • Varje dag serveras mellan 550-600 portioner 
  • Sodexo levererar även butiks- och förrådsvaror som t ex: pålägg, kakor, kaffe och krämer. 
  • Måltidsteamet består av åtta anställda och några ”timmisar”

Vi har även ett annat Sodexo-team på plats på KS som driver den uppskattade ”Restaraung 61:an” som är öppen för både vårdpersonal och allmänhet. 
 

IMG_6227.jpeg

Platschef Pia Oksanen tycker att digitaliseringen varit den största förändringen under alla hennes år i restaurangbranschen.

IMG_6229.jpeg

Mattias och Carlos tittar igenom beställningarna

IMG_6256.jpeg

Uppe på avdelningen ser måltidsvärden Julius Mhina till att maten presenteras på ett fint sätt på tallrikarna  

IMG_6237.jpeg

Luis Carrasco har jobbat på KS Huddinge i 37 år

Se upp för roboten!

Roboten.PNG

Sodexos koncept Bistro by Sodexo

bistrologga-gron.png

Tillbaka till toppen