Syfte, tagline och grafisk profil

På den årliga bolagsstämman den 14 december lanserade Sodexo syftet med vårt varumärke och en ny tagline till Sodexologgan: It all starts with the everyday

På Sodexo har vi en stor fördel genom vår tvådelade mission:

  • Att förbättra livskvaliteten för våra medarbetare och alla vi servar
  • Att bidra till den ekonomiska, sociala och miljömässiga utvecklingen i de samhällen, regioner och länder där vi har verksamhet

 
Missionen har varit ledande för vår utveckling ända sedan Sodexo grundades för 55 år sedan. Den genomsyrar allt vi gör, varje dag, i vår service till 100 miljoner människor över hela världen. Efter två år präglade av pandemin är vår mission desto mer meningsfull, hälsokrisen har tydliggjort hur viktiga och värdefulla våra verksamheter är. 

Så varför utforma ett syfte? 
För vi vill ytterligare fördjupa våra affärsåtaganden och bekräfta värdet av det vi gör varje dag. Vårt syfte är en förlängning av vårt uppdrag, ett ”förstärkt uppdrag”. Utöver vad vi gör kommer det att berätta hur, och viktigast av allt, varför vi gör det.

Vår nya tagline är därför -

"It all starts with the everyday"

– som ger uttryck för detta och ligger i linje med vår tvådelade mission, och vårt syfte:

At Sodexo our purpose is to create a better everyday for everyone to build a better life for all. SV: På Sodexo skapar vi en bättre vardag för ett bättre liv för alla.

VAD vi gör
Vi förbättrar livskvaliteten för de vi servar och för våra medarbetare samt bidrar till den ekonomiska, sociala och miljömässiga utvecklingen i de samhällen, regioner och länder där vi har verksamhet.

HUR vi gör det
Med omsorg servar vi miljontals människors dagliga behov. Vi driver vår verksamhet på ett inkluderande, engagerande och ansvarstagande sätt.

VARFÖR vi gör det
Vi skapar en bättre vardag för ett bättre liv för alla.

För vissa handlar det bara om skolmat, bara lite matrester, bara ett jobb. För Sodexo handlar det om ett välmående barn, kampen att minska matsvinnet, början på en karriär.

Det andra ser som trivialt, ser vi som väsentligt. För vi vet att det är just genom att fokusera på det konkreta och påtagliga, på det vardagliga som vi gör verklig skillnad inte bara för en människas vardag utan i det långa loppet, för alla och för planeten

Från dag 1, har vi fokuserat på vardagen. 

Vi gör enorm skillnad genom våra dagliga aktiviteter multiplicerat med de miljoner människor vi bryr oss om över hela världen, dag ut och dag in och genom åren tar vi vårt ansvar och strävar efter att göra allt vi gör idag så positivt och effektfullt som möjligt 
för imorgon.

  • Vi lagar näringsrik och god mat
  • Vi ger möjligheter till dem som aldrig har fått en chans
  • Vi bryr oss om samhällen, och dess individer
  • Vi värnar planeten
  • Vi får ut det mesta av idag för imorgon

 
Förankrade i våra mänskliga värderingar och dedikerade att gå längre, på Sodexo är vårt syfte att skapa en bättre vardag för ett bättre liv för alla.
 

Utöver ny tagline till vår logga har även den grafiska profilen fått en ansiktslyftning med bland annat nya färger och layouter.

Den blå Sodexofärgen har fått en annan nyans.

Den gamla loggan med tagline ”Quality of Life Services” ska inte längre användas, men material och produkter i gott skick ska inte slängas direkt, utan vi fasar ut det gamla.

Video om vår nya tagline

Tillbaka till toppen