Maten från Stjärnköket får höga betyg av patienterna - möt gänget bakom grytorna

01 mars 2024

Maten från Stjärnköket får höga betyg av patienterna - möt gänget bakom grytorna

I patientundersökningar från två stora sjukhus i Stockholmsområdet svarar nära 90 procent att de är nöjda med smaken på maten som lagas av Sodexo i Stjärnköket norr om Stockholm. Enligt kocken Kumara Ginigathgala grundar sig framgångarna på ett bra teamarbete.

De senaste månaderna har patienter på både Danderyds sjukhus och Karolinska Huddinge fått lämna betyg och synpunkter på mat som lagas i Stjärnköket i Märsta. Det här var första gången som Sodexos relativt nya måltidskoncept Bistro by Sodexo betygsattes. 

”Vi blev så glada när vi hörde att så många patienter är nöjda med maten. Det är ett teamarbete att laga och packa maten”, säger Kumara Ginigathgala som är kock i Stjärnköket sedan 2015. 

Kumara kommer ursprungligen från Sri Lanka och hamnade tidigt i restaurangbranschen. Han var 34 år när han lämnade önationen i Indiska oceanen och konstaterar att han nu bott halva sitt liv i Sverige. Sin ursprungliga matkultur liknar han vid indisk mat men lite starkare. Alltid lite extra chilipeppar. Hans favoriträtt är linsgryta med spenat. Efter jobbet läser han gärna böcker som handlar om politik och historia, eller så går han på en cricketmatch. Ibland lagar han mat till olika events.

Collage.png

Arbetet pågår alla dagar om året
Arbetet i Stjärnköket pågår varje dag året runt. Omkring 80 medarbetare ser på olika sätt till att allt flyter på. Varje vecka lagas runt 44 000 måltider till framför allt sjukhus, äldreomsorg och hemmaboende pensionärer. 

”Många som jobbar här har olika bakgrund, kultur och religion. Det är inget problem för mig, jag kan jobba med alla”, säger Kumara.

Jonas Törngren som är tillförordnad produktionschef i Stjärnköket vill att alla ska känna sig trygga och tycka att det är kul att komma till jobbet. Extra kul var det dagen då han berättade om resultaten i patientenkäten från Karolinska Huddinge där 87 procent svarade att de var nöjda med smaken. Över 90 procent svarade att de var nöjda med måltiden som helhet vilket är en förbättring med hela 19 procentenheter sedan 2018. 

”Alla blev jätteglada och tyckte att det var kul att få feedback från de som äter maten. Vi har gjort ett bra jobb och fått upp smakerna på maten. Prio ett är att behålla den höga kvaliteten men sedan försöker vi alltid att bli ännu bättre”, säger Jonas.

Inflationen med högre kostnader för råvaror, transporter och el har varit en utmaning men har samtidigt knuffat hållbarhetsarbetet framåt. För att få ner driftskostnader har man bland annat installerat ledbelysning i hela lokalen och utvecklat en energieffektiv diskavdelning som drar mindre el och vatten. 

Specialkostköket
Kumara har varit kock i det stora köket men är numera i specialkostköket där det dagligen lagas runt 500 portioner. Det krävs en stor noggrannhet eftersom vissa människor kan vara dödligt allergiska mot innehåll i helt vanlig mat. Vissa ska inte ens ha salt eller peppar. 

”Det är väldigt mycket att hålla reda på. I början var jag lite rädd men det är jag inte längre. Man måste läsa noga på receptet. De som packar maten dubbelkollar. Det är bra”.

Kumara bor bara 4-5 minuter från Stjärnköket och trivs med att vara på jobbet redan klockan sex på morgonen eftersom han ändå vaknar tidigt. När arbetsdagen börjar är han pigg och redo att ta sig an dagens matlagning. 
 

Bistro by Sodexo sv bakgrund.JPG

Kumara Ginigathgala.jpgKumara Ginigathgala:

”Jag trivs mycket bra i Stjärnköket och vill stanna här hela livet”.

Asifa Asifa, Bashir Azam, Quassila Jebali, Najet Benaneur.jpgAsifa Asifa, Bashir Azam, Quassila Jebali, Najet Benaneur

Nooraldeen Hamed Adem.jpgNooraldeen Hamed Adem

Akbar Shafie.jpgAkbar Shafie

Laxpudding.png
 

Collage 2.jpg
 

Kikärtor och fisk.png

Tillbaka till toppen