Lyckad kamp för comeback på Kämpasten

05 mars 2024

Lyckad kamp för comeback på Kämpasten

Teamet från vänster: Baki Hassan, Tamara Papp-Kiss , Freddy Lambiet, Veronika Svobodova och Alice Martinelle

Sedan 2008 ansvarar Sodexo för driften av ett flertal servicetjänster på Handelshögskolans konferensanläggning Kämpasten i Sigtuna. Det är ett stolt och sammansvetsat team som tagit sig igenom en tuff tid och som nu blickar framåt.

Det är lunchtid och några av Kämpastens återkommande kursdeltagare tittar storögt på den nya restaurangen som öppnades i januari 2024. Inredningen går i nordisk japansk stil med naturnära material som sten, betong, trä, stål och glas. Genom de stora glasrutorna skymtar Mälaren. Besökarnas ögon sveper runt i lokalen och från några hörs ett wow. 

Annat var det i juli 2018. Sodexos receptionschef Birgitta Persson var på semester när hon fick ett samtal från en av kollegorna.

”Hon sa att det brinner. Det var fruktansvärt”.

Restaurangen totalförstördes och Birgitta bröt sin semester för att hjälpa Kämpastens vd att hitta lösningar för kommande kursdeltagare och konferensgäster. Handelshögskolan prioriterade att behålla alla fast anställda medarbetare för att kunna behålla en hög kvalitet på de tjänster som Sodexo utför.

”Jag och en min kollega arbetade kvar på Kämpasten hela tiden och tillsammans löste vi pusslet med att hitta alternativa anläggningar, ett arbete som pågick under hela hösten. ”

Oklar brandorsak och stoppade byggplaner
Orsaken till branden är oklar men enligt utredningen startade den utanför byggnaden. Det finns inga brottsmisstankar och det hela avskrevs därför som en olyckshändelse. Platschefen Stefan Ros påminner om att 2018 var en ovanligt varm och torr sommar. Kanske var det en glasbit i det torra gräset som orsakade branden?

I april 2019 stod en provisorisk paviljong byggd med 31 moduler redo att ta emot gäster. Parallellt skulle ett nytt hus byggas men så kom Covid. Byggandet tvärnitade på grund av den ovissa framtiden. En del av utbildningarna kördes online, andra fortsatte att genomföras på intilliggande konferensanläggningar. 

Så småningom kom byggandet i gång och en ny epok inleddes. Den här februaridagen ligger det fortfarande ett tunt snötäcke på marken. Fåglarna kvittrar i träden bakom gången som leder ner mot receptionsbyggnaden.

”Det är speciellt att komma hit på morgonen när hotellet vaknar. Ibland ser man någon som tar en tidig löprunda eller promenad. Lamporna i rummen tänds och människor förbereder sig för ett viktigt möte eller en presentation”, säger Birgitta. 

Birgitta har jobbat i receptionen sedan 2008 när Sodexo tog över driften. Hon hade flyttat tillbaka till Knivsta efter nio år i Småland och sökte en chefstjänst. Tjänsten gick till en annan och hon frågade om hon kunde få jobb i receptionen i stället.

”Jag fick ett trevligt bemötande av den dåvarande platschefen när jag sökte chefstjänsten och det tillsammans med platsen och läget i naturen gjorde att jag kände att här vill jag jobba”.

Hon fick jobb i receptionen och sedan 2011 är hon receptionschef. 

”Mitt team har arbetat tillsammans under lång tid och har ett fint samarbete med Handelshögskolans personal. Vi har lärt känna vad de efterfrågar och utvecklat rutinerna.”

Birgitta trivs bra på jobbet och det är hon inte ensam om. Medarbetarna i teamet gav toppbetyg i den senaste medarbetarundersökningen. Även gästerna ger höga betyg: 9,5 på den 10-gradiga skalan. 

Platschefen Stefan Ros som jobbade på Grand Hôtel i Stockholm under 12 år säger att så höga poäng får man inte ens där. Han konstaterar att service inte har något med priset att göra. Bra service ska man få oavsett om man handlar på H&M eller NK.

”Här får man ett varmt mottagande och vi ser till att allt fungerar. Flera av föreläsarna säger att om de fick bestämma skulle de alltid vara på Kämpasten för här flyter allt utan problem”, säger Stefan.

Hälsosamma och hållbara måltider
Måltiderna är i allra högsta grad en viktig del av vistelsen. Det som serveras är anpassat efter gästernas dag. Till lunch är det buffé med stort salladsbord och lite lättare mat för att undvika lunchkoma. På kvällarna är det bordsservering.

Menyn har sin själ i det nordiska köket med inslag av internationella influenser. 20 procent av det som serveras är miljömärkt och 10 procent är KRAV-märkt. 

Många i köket och restaurangen har jobbat länge på Kämpasten. Restaurangchefen Freddy Lambiet är inte en av dem. Han började som servitör 2019 och jobbade fram till maj 2020 när pandemin medförde arbetsbrist. Han tog lastbilskörkort och efter ett år med sten och grus i lasten kom han fram till att det jobbet inte var något för honom. 

Samtidigt började verksamheten på Kämpasten rulla i gång igen och han erbjöds en tjänst som hovmästare. Sedan hösten 2021 är han restaurangchef. Freddy har jobbat många år i branschen i både Sverige och utomlands. Han behärskar franska, tyska, engelska och svenska. Till det kommer ytterligare några språk som han pratar hjälpligt. Det är en tillgång när det kommer gäster från olika delar av världen.

Familjär stämning
Stämningen på arbetsplatsen beskriver han som familjär och arbetsbelastningen som lagom. 

”Det kan vara intensivt men det finns också tid till att sitta ner och prata och skoja. Vi äter frukost och lunch tillsammans”, säger Freddy.

Till bordsserveringen på kvällarna behövs ibland extra personal. Han tar gärna in ungdomar som vill ha ett extrajobb. Ibland får även hans egna tonåringar och hustrun rycka in. 

Freddy minns sina första tankar när han klev in i den nybyggda restaurangen.

”Oj, vad stort och ljust det är. Här kommer vi få springa. Det är en yrkesskada att direkt tänka på avstånden”, säger han med ett skratt. 

I den tillfälliga paviljongen var allt kompakt men samtidigt var det mycket spring upp och ner i trappor. Den nya byggnaden har bra akustik och baren ligger på samma våning som restaurangen. En trappa ner finns smakfullt inredda konferensrum och en vinkällare. Flera av rummen har stora glasdörrar som leder ut till små uteplatser där konferensdeltagarna kan andas in djupa andetag av frisk luft under pauserna.

Som restaurangchef har Freddy en del administrativt arbete men huvuddelen av arbetsdagen går åt till arbetet i restaurangen. Han hälsar välkommen, placerar gästerna och presenterar mat och vin. 

”Jag är en i gänget och kan stå i disken, duka, plocka av eller putsa bestick. Vi är för få för att jag bara ska stå där och le”, säger Freddy. 

Precis som Birgitta trivs han bra med Sodexo som arbetsgivare och de är stolta över hela teamet. Även kunden och gästerna får höga betyg. 

”Vi har fantastiska gäster här, det är inte som i stan. Här klagar de inte och blir inte onyktra. Jag kommer nog bli kvar här, eller åtminstone inom Sodexo”, säger Freddy innan det är dags att ta hand om dagens lunchgäster. 
 

Sodexos uppdrag på Kämpasten

Ägare: Handelshögskolan Executive education AB

116 enkelrum med dusch och WC

Tillgång till motionsspår, bastu, bad, gympasal och gym

Sodexo ansvarar för drift av reception, bokning, restaurang, kök och städ

Sodexo har cirka 20 medarbetare på uppdraget.

Kika in i bar och restaurang

Kort video miljö bar och matsal.JPG

Birgitta 2.jpegReceptionschef Birgitta Persson

Birgitta trivs bra på jobbet och det är hon inte ensam om. Medarbetarna i teamet gav toppbetyg i den senaste undersökningen. Även gästerna ger höga betyg: 9,5 på den 10-gradiga skalan. 

Freddie.jpgRestaurangchef Freddy Lambiet dukar inför lunchserveringen

Specialbyggd soffa.jpegFrån den specialbyggda soffan kan man blicka ut mot Mälaren

Vallmomattan.jpegMattan designad med inspiration från vallmoblommorna utanför fönstret

Vinka╠êllaren.jpegVinkällaren för mindre sällskap

Konfrum.jpegEtt av konferensrummen i nybyggnationen

Lunch.jpegSmaklig och välgörande lunch!

Mälaren.JPGFint och uppskattat läge vid Mälaren

Tillbaka till toppen