Full rulle hos Sodexo Hjälpmedelsservice i nya lokalerna i Spånga

14 oktober 2024

Full rulle hos Sodexo Hjälpmedelsservice i nya lokalerna i Spånga

Sebastian Lind och Sofia Mieden
 

Efter en intensiv planeringsperiod är nu Sodexo Hjälpmedelsservice i Stockholm på plats i de nya lokalerna i Spånga. Det är fortfarande lite rörigt på sina håll. Det tar tid att komma i ordning i en verksamhet som inte helt kan stängas ner. 

Det är full rulle i receptionen på Sodexo Hjälpmedelsservice i Spånga. Barn, unga och äldre sitter och väntar på att bli upphämtade eller kommer inrullande i rullstolar tillsammans med medarbetare från Sodexo.

”Klockan tio är en av dagens toppar då vi tar emot många patienter”, säger Sofia Mieden som är tf enhetschef för rådgivning och anpassning. 

Sofia Mieden är sjukgymnast och började som hjälpmedelskonsulent på Sodexo Hjälpmedelsservice 2019. Hon väljer att säga patienter i stället för brukare för att poängtera att verksamheten är en del av vårdkedjan. 

”Det är ett framsteg att vi numera använder Region Stockholms journalsystem ”Take care”. Allt som ska journalföras och all dokumentation kring besöken ska in i systemet så att även förskrivarna kan ta del av våra anteckningar. Det handlar om informationssäkerhet och kräver en noggrann hantering av oss”, säger Sofia.

Förbättrad arbetsmiljö
Sebastian Lind som är multisite manager sedan 2023 berättar att flytten från kontorsfastigheten i Hallonbergen i Sundbyberg till lokalerna i Spånga var nödvändig. 

”För att garantera en bra arbetsmiljö över tid behövde vi lokaler fullt ut anpassade för hela vår verksamhet. I Hallonbergen hyrde vi en kontorsfastighet i flera våningar men vi var i behov av till exempel ventilation anpassad för verkstadsarbete. En annan anledning var att vi ville koncentrera de patientmottagande delarna av Hjälpmedelsservice till en site och de logistiska delarna till vår logistik-site i Järfälla”.

Rum med skyddsutrustning och ventilation.jpgRum med skyddsutrustning och ventilation anpassad för verkstadsarbete

Beskedet om flytten kom vid årsskiftet 2023-2024 och medförde en intensiv planeringsperiod under hela våren. Sofia berättar att det återstår en del arbete innan flytten är helt klar. Det vita och kala väntrummet vid receptionen ska få en varmare känsla och i verkstan och på lagret är det mycket som ska sorteras under de närmaste veckorna. 

Kortare väntetider
På kort sikt påverkas inte kunder och patienter mer än att vissa kan få kortare och andra längre resväg. På längre sikt är målet att väntetiderna ska bli kortare för de som bokar en tid. Varje dag finns också möjlighet att komma på drop-in för att lösa enklare uppgifter som till exempel punktering och däckbyte.

”Visionen framåt är att komma närmare vården och vi har just nu ett pågående projekt där vi försöker hitta sätt att arbeta med digitala utprovningar. Det finns också tankar på en centralt placerad servicehub”, säger Sebastian.

En ständig utmaning är att arbeta med återanvändning och rekonditionering av hjälpmedel.

”Vi måste ständigt jobba med de interna processerna för att säkerställa rätt hjälpmedel till rätt patient”, säger Sofia.

Utveckling och innovation
Verksamheten utvecklas också i samarbete med kunden. Det är en offentligt präglad bransch där Sodexo är den enda privata aktören. 

”Det är fantastiskt att få vara med när barn som inte kunnat gå får ett hjälpmedel som gör att de kan det. Att någon som aldrig fått uppleva känslan av att springa och svettas plötsligt får göra det”, säger Sofia.  
 

Sodexo Hjälpmedels-service i Stockholm

Sodexo Hjälpmedelsservice är en hjälpmedelscentral för rådgivning, utprovning, anpassning och service av hjälpmedel.
 
Sodexo har levererat hjälpmedel på uppdrag av Region Stockholm sedan 2003 och ansvarar för de norra delarna, de södra sköter regionen i egen regi.
 
Nuvarande avtalsperiod startade den första februari 2024 och gäller i fem år med möjlighet till ytterligare fem års förlängning. Bland kunderna finns också samtliga kommuner inom Stockholms län och privata vård- och omsorgsföretag.
 
I Spånga arbetar cirka 50 medarbetare. Varje månad görs runt 350 utprovningar och cirka 1 000 reparationer. 70 procent av reparationerna utförs i hjälpmedelsanvändarnas hem. Sodexo äger och förvaltar cirka 60 000 hjälpmedel. Lagret finns i Järfälla och där arbetar ytterligare 70 medarbetare.

Lagerbild.jpg

”Det är fantastiskt att få vara med när barn som inte kunnat gå får ett hjälpmedel som gör att de kan det. Att någon som aldrig fått uppleva känslan av att springa och svettas plötsligt får göra det”, säger Sofia.

Sofia vid skärmen till skåpet.jpgSofia vid skärmen till skåpet mitt i verkstan som rymmer ca 100 kvm lageryta. 

Verkstan.jpg

Tillbaka till toppen