En arbetsvardag i ständig förändring under pandemin

22 november 2021

En arbetsvardag i ständig förändring under pandemin

Från vänster: Maria Kapageridou och Helena Johansson

Bakom den hyllade vårdpersonalen har våra egna Sodexohjältar slitit hårt för att hålla en hög servicenivå och förhindra smittspridning under pandemin. Precis som vårdpersonalen är många trötta efter en lång period av hög belastning. Samtidigt finns en stark teamkänsla och en stolthet. Vi har bokstavligen varit med och räddat både oss själva och andra.

Pandemin har fört oss ett steg framåt i den vårdnära servicen. Antalet måltidsvärdar som sköter allt kring måltiderna och den patientnära städningen på sjukhusen har ökat kraftigt eftersom vårdpersonalen varit upptagna med andra arbetsuppgifter.  

”Vi har haft ett nära samarbete med vården och varit snabba på att ställa om. Vi har skött all typ av service på avdelningarna som inte är vård av patient. Städning och måltider är inte vård men lika viktigt”, säger Anna Wingårdh, affärsområdeschef Sodexo för Soft-FM inom hälso- och sjukvårdsområdet. 

När vaccinationerna mot Covid-19 kom i gång fick Sodexo uppdraget att ta hand om bland annat städning, påfyllning av pappershanddukar, sprutor och handsprit på ett tiotal större och mindre lokaler som tillfälligt förvandlats till vaccinationsanläggningar. För att möta vårdens ökade servicebehov utbildades medarbetare från verksamheter som pausats på grund av pandemin. Vi rekryterade även från intilliggande hotell. 

Modiga medarbetare
Det har krävts modiga medarbetare genom alla led för att klara nya och snabba förändringar. Gruppledare och chefer har tvingats fatta beslut på magra underlag. Många gånger har det handlat om att prova sig fram och jobba med ”tänk om”-planer. 

Ytterst i driften finns lokalvårdarna. Alla de som jobbade i riskmiljöer trots att det till en början fanns mycket osäkerhet och oro. 

”Vi tog snabbt in en konsult för att alla skulle få svar på frågor om viruset, hur det smittar och hur man ska agera. Oron la sig för en del medan andra kände riktigt lugn först när vaccineringarna kom igång”, säger Maria Kapageridou som är lokalvårdare med utökat ansvar på Vrinnevisjukhuset i Norrköping.

Även vårdpersonalen har haft frågor och förfrågningar. Marias telefon har gått varm och mejlboxen har varit välfylld. Vem gör vad, när, var och hur? Hon har haft tät kontakt med vårdpersonalen och upprättat nya städscheman och arbetsflöden i takt med det allmänna smittläget i samhället. På frågan om vad som varit den största skillnaden under pandemin svarar hon snabbt:

”Allt! Pandemin ändrade allt i det vardagliga. ”

Allergi mot munskydd
För Helena Johansson som är en av dem som städade på pandemiavdelningarna på Vrinnevisjukhuset var det inte bara viruset som var problemet. Det visade sig att hon var allergisk mot munskydden. Efter lite letande hittades ett fabrikat som inte gav henne utslag över hela armarna. 

”Jag kände mig inte orolig för smittan för min egen del, men duschade alltid av mig på jobbet för säkerhets skull om jag städat på en pandemi-avdelning. Vi fick bra information om hur vi skulle agera och vår vd Peter Mellins veckovisa mejl med information om corona-situationen har hållit oss uppdaterade”, säger Helena Johansson som numera är lokalvårdare med utökat ansvar.

Lägre sjukskrivningar
Med facit i hand kan vi konstatera att städrutiner, hygienflöden och skyddsutrustning har fungerat. De checklistor och instruktioner som tagits fram har följts och ingen har smittats av coronaviruset på jobbet. Sjukskrivningarna är till och med lägre än normalt, eftersom sjukdomar som vinterkräksjukan och annat uteblivit på grund av de generella rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. 

I normala fall gör städteamet på Vrinnevisjukhuset i Norrköping cirka 50 smittstädningar per månad. I april 2020, när det var som värst, genomfördes 572. I april 2021 gjordes cirka 200.

Om det skulle komma en ny pandemi tycker Maria och Helena att det viktigaste är att behålla lugnet. Oro skapar bara stress. Vissa beteenden och regler tar de med sig framöver oavsett smittläge.

”Ingen annan rör mitt tangentbord och min datormus. Vi har blivit mycket mer försiktiga. Det finns ju andra smittor än coronavirus”, säger Helena och Maria håller med.

Se SVT:s nyhetsinslag om Sodexos arbete på Vrinnevi sjukhus från maj 2020:

”Vi har haft ett nära samarbete med vården och varit snabba på att ställa om. Vi har skött all typ av service på avdelningarna som inte är vård av patient. Städning och måltider är inte vård men lika viktigt”, säger Anna Wingårdh, affärsområdeschef Sodexo för Soft-FM inom hälso- och sjukvårdsområdet. 

Anna Wingårdh

Tillbaka till toppen