Deppa inte - gör som Sodexo och var med och spela roll

01 november 2023

Deppa inte - gör som Sodexo och var med och spela roll

Det är lätt att känna hoppöshet och bli lamslagen av alla negativa nyheter om klimatet. Att det är kört och inte spelar någon roll vad man gör. Den glada nyheten är att det är inte är sant. Vad du och vi som företag gör spelar roll, men det är bråttom. Dags att öka omställningstakten! 

En annan glad nyhet är att vår koncern-vd Sophie Bellon nyligen berättade om sin vision om att Sodexo ska bli ledande när det gäller hållbara måltider. Mat är livsnödvändigt men bidrar till stora utsläpp. Vi ska fortsätta minska matsvinnet och ta fram ännu mer klimatsmarta menyer men också visa vägen framåt genom att samarbeta med de som är smartare än oss. Eller kanske inte smartare, men snabbare på att utveckla nya produkter och tjänster. 

Vansinnigt slöseri
Så den tredje glada nyheten är samarbetet med foodtech-bolaget Meal Makers. Genom deras digitala plattform har vi möjlighet att rädda tonvis med mat som står i livsmedelsproducenternas lager och som tidigare riskerade att kastas för att de till exempel hade kort bäst före-datum eller defekt förpackning. Låter ju som rena vansinnet att kasta mat bara för att det är något fel på förpackningen. Det tycker Meal Makers också och därför tog de fram en hybrid mellan en digital grossist och marknadsplats där vi och andra företag kan köpa livsmedel som riskerar att bli till matsvinn, direkt från producentens lager. 

”Vi har redan räddat flera ton livsmedel. Genom samarbetet är vi med och minskar svinn som uppkommer även utanför våra egna verksamheter”, säger Magnus Holmegård, vår inköpschef för livsmedel i Sodexo Sverige och Danmark.

I dagsläget omfattar Meal Makers marknadsplats drygt 80 svenska leverantörer. För att undvika onödiga transporter samfraktas beställda varor med livsmedel till butiker och företag i samma område. 

Sodexo är först ut på den privata marknaden när det gäller en gemensamt utvecklad digital lösning där sortimentet är låst till produkter som följer våra krav och policys för till exempel djurskydd, frigående höns, certifierad palmolja samt hållbara fisk- och skaldjursprodukter. Vår förhoppning är att fler företag följer vårt exempel.

Återanvändingsbara förpackningar
Den fjärde glada nyheten är ett samarbete som handlar om återanvändningsbara take away-lådor. Över 300 biljoner engångsförpackningar förbrukas årligen världen över, men mindre än 5 % återvinns. Behövs det ens sägas att det är ett stort slöseri med resurser?

För att kraftigt minska användningen av engångsförpackningar inför vi återanvändningsbara take away-lådor tillsammans med vår kund AstraZeneca i Södertälje. Samarbetet görs med företaget &Repeat som startade 2020 med målsättningen att göra restaurangbranschens förpackningar mer hållbara.

Det nya systemet är enkelt men kräver en beteendeförändring. Istället för engångsförpackningarnas slit och släng inför vi ett loopsystem liknande ett bibliotek men med matlådor istället för böcker. Gäster som vill ta med sig mat från restaurangen skannar en kod och får tillgång till återanvändningsbara lådor. Man kan låna upp till 10 lådor samtidigt. Lådan fylls med mat och gästen har sedan 14 dagar på sig att lämna tillbaka den tomma lådan. Redan efter 20 användningar är den klimatneutral vad gäller koldioxidpåverkan. 

Lådorna minskar plastanvändningen och är också en proaktiv anpassning till den lagstiftning som träder i kraft den första januari 2024. Då ska företag som serverar mat och dryck i engångskärl erbjuda kunderna att få mat och dryck i återanvändningsbara matlådor och muggar. Kravet gäller företag som serverar mat och dryck till fler än 150 kunder per dag. 

Så tappa inte hoppet. I skuggan av alla negativa nyheter finns många goda krafter. Det du och vi gör tillsammans spelar roll.

”Vi har redan räddat flera ton livsmedel. Genom samarbetet med MealMakers är vi med och minskar svinn som uppkommer även utanför våra egna verksamheter”.

MealMakers

MEAL MAKERS.png

IMG_0166 (kopia).jpgKocken David Svensson

IMG_0191 (kopia).jpg

IMG_0225 (kopia).jpg

Fr. vänster: Mikael Berglin, Co-founder & Head of Sales för &Repeat med Sodexos Johnny Sandberg och Lotta Jonsson på AstraZeneca.

Tillbaka till toppen