Appen som gör det roligare att jobba

28 juni 2023

Appen som gör det roligare att jobba

Platschef Magnus K Olsson och städkoordinator Natalie Johansson

Under hösten 2022 deltog flygplansstädarna på Sodexo Arlanda i ett pilottest där man undersökte om information kopplad till den lokala arbetsplatsen och snabbare kommunikation tillförde något värde. Svaret är ja! Vi åkte ut till Arlanda för att höra hur kollegorna använder Mitt Sodexo-appen i det dagliga arbetet.

Det är försommar och solen gassar över Arlanda. Flygplanen som för bara något år sedan stod still i långa rader ute på flygplatsen är tillbaka i luften. Pandemin slog hårt mot flygindustrin och alla som arbetade inom den. Nu är det full fart igen för våra närmare 200 medarbetare som jobbar med flygplansstädningen. Ett arbete som pågår hela dygnet sju dagar i veckan och där hela gruppen i stort sett aldrig är samlade på en och samma gång. 

Utbildningsbehov satte bollen i rullning
Platschefen Magnus K Olsson berättar att städning av flygplan är något helt annat än att städa en lokal. På ett möte för något år sedan framförde han därför en önskan om att skapa en utbildningsplattform för flygplansstädning. Han berättade också att det var svårt att nå ut med information till hela teamet. Ibland också det omvända, information som han hade behövt fastnade ute i driften.

Magnus Löfsjögård som arbetar med Sodexos digitala utveckling lyssnade noggrant och kort därefter ordnades ett möte med Actimo, ett bolag som sedan 2020 ägs av Kahoot! och som specialiserat sig på spelbaserade utbildningsplattformar. Känslan när Magnus K Olsson såg Actimos app för första gången beskriver han som förlösande. 

”Det är betydligt enklare att nå varandra idag, även de som arbetar på natten. I appen finns allt som rör oss och vi kan chatta med varandra vilket bjuder in alla till ”torget”. Engagemangsnivån har stigit och många säger att det har blivit roligare att jobba”.

Information i realtid
Natalie Johansson som är städkoordinator tar en paus från jobbet och berättar hur hon använder appen som ska gå under namnet Mitt Sodexo-appen. På mobilskärmen syns ett nyhetsflöde och under tydliga rubriker ligger instruktioner, säkerhetsinformation och annat.

”För mig är det enkelt att nå alla med påminnelser eller uppmuntrande ord när jag vet att det är stressigt. Viktig information kan även spridas av andra. Igår körde någon på vår bil. En kollega som befanns sig ute på flygplatsen tog en bild och med ett knapptryck fick alla information om händelsen och skadorna på bilen.”

Magnus visar ett av sina inlägg där han informerar om att ett av flygbolagen vill att städarna ska sätta in dubbla soppåsar för att minimera risk för läckage. Två timmar senare har 54 personer läst inlägget, en del av dem jobbar inte ens den dagen. I chatten frågar någon om det innebär att extrapåsarna också ska vara dubbla. Svaret är ja. En annan i teamet svarar att den redan gör enligt önskemålet.

Frivillig användning
Det är frivilligt att använda Mitt Sodexo-appen men att nästan alla laddat ner den visar att medarbetarna ser fördelar med relevant information i realtid. Natalie visar att man får en notis när det skickas ut viktig information och att det finns möjlighet att rapportera saker anonymt.

Snabbheten i systemet ger också kunderna större utrymme för flexibilitet. Tidigare behövde 100 handböcker uppdateras innan en ny rutin kunde införas och Magnus visste aldrig vem som läst ett mejl eller vad de tyckte om innehållet.

”För mig är det värdefullt att kunna se vilka som tagit del av viss information. Händer det något måste jag kunna visa Svedavia som driver flygplatsen att alla har fått informationen. Tidigare fick jag ringa runt. Appen gör det också lättare för alla att nå mig”, säger Magnus.

Natalie välkomnar möjligheten med att kunna lägga upp instruktionsvideos. 

”Vi fyller väskor med olika saker till Norwegians flygplan och det är mycket enklare att komma ihåg vad som ska vara med och hur det ska packas när man ser det på en film i stället för att läsa det i en text”.

Skräddarsytt grundinnehåll
För att utnyttja appens potential måste grundinnehållet skräddarsys och flödet måste hållas vid liv. Det som kommuniceras måste vara angeläget för de enskilda arbetsplatserna. 

”Ibland tittar jag in i appen när jag är hemma. Är det en enkel fråga går det snabbt att svara och ser jag att någon skriver: ’Gud vad bra det gick i morse’ kan jag skriva grattis”, säger Magnus som också får veta när någon blir irriterad. I vintras skrev någon att det inte är kul när bilarna inte fungerar. Såklart inte. Det finns plats för både ris och ros på ”torget” men det ska alltid framföras med respekt och hänsyn. Hittills har det fungerat utan problem. 

Som medarbetare i Sodexo är du en del av ett stort företag men det är i det lilla som det riktigt stora händer. Under de närmaste veckorna kommer samtliga medarbetare i Sverige erbjudas en anslutning till Mitt Sodexo-appen. Den är fortfarande under uppbyggnad och alla har därför möjlighet att framföra tankar och idéer som gör jobbet ännu enklare och roligare.

”Det är betydligt enklare att nå varandra idag, även de som arbetar på natten. I appen finns allt som rör oss och vi kan chatta med varandra vilket bjuder in alla till ”torget”. Engagemangsnivån har stigit och många säger att det har blivit roligare att jobba”.

Natalie uppskattar möjligheten att smidigt kunna dela instruktionsvideos via appen.

”För mig är det enkelt att nå alla med påminnelser eller uppmuntrande ord när jag vet att det är stressigt. Viktig information kan även spridas av andra."

Tillbaka till toppen