Kan du berätta lite om din erfarenhet av Operations Academy?
Absolut. Jag har hittills introducerat tre personer med hjälp av det nya introduktionsprogrammet. Jag tycker att det är ett suveränt hjälpmedel för att säkerställa att nya medarbetare får en bra introduktion, både vad gäller säkerhet, service och vad Sodexo står för och vad vi gör. Allt som är obligatoriskt att gå igenom finns i ett enda paket, så man behöver inte vara orolig att man har missat något.
Är det någon del som har varit extra hjälpsam?
Säkerhetsdelen, tycker jag. Det är alltid väldigt stort fokus på säkerhet inom Sodexo, så det är en viktig del att ha med i introduktionen. Alla kan förstå och ta till sig delarna kring säkerhet i utbildningen, vilket är jättebra. Och servicedelen, service finns ju i allt vi gör oavsett om man kör truck eller står i en reception.
Hur har du tänkt när du har planerat upplägget av programmet?
Tillsammans med en utsedd fadder har vi tagit fram ett upplägg innan den nya medarbetaren börjar. Sedan har jag mött upp den nya medarbetaren på första dagen och så har faddern kommit in och varit med när vi introducerat Operations Academy. Vi har gjort ett eget upplägg som passar oss, och jag tror det är nyckeln till att det har fungerat så bra.
Hur ser ert anpassade upplägg ut?
Vi har delat upp programmet på två veckor och schemalagt en timme om dagen. Man möter upp faddern och har den sista timmen på dagen tillsammans. Vissa utbildningsdelar har den nya medarbetaren hunnit göra själv innan, och vissa görs tillsammans med faddern under den timmen. Så alla utbildningsdelar är klara efter två veckor. Sedan har vi självklart de inbokade avstämningarna efter månad 1, 2 och 3 för att följa upp att allt går som det ska.
Hur har ni hunnit med introduktionsprogrammet bland allt annat som behöver göras?
Det handlar om prioritering. Det är svårt att hitta tid, men det är också viktigt att man får ett bra välkomnande och en bra introduktion för nya medarbetare. Tar man sig inte tid i början, hur ska det då bli senare? Det handlar om att se det som en investering.
Har du något tips till chefer som tycker det är svårt att hitta tiden?
Dela upp det på mindre pass. Och delegera – ge utvecklingsmöjligheter till en fadder, en kollega som finns i gruppen. Du som chef behöver lägga tiden i början för att förstå programmet och hjälpa faddern att förstå sitt uppdrag, men sedan när ni har gjort några introduktioner så kommer det bara rulla på. Jag märker stor skillnad mellan den första introduktionen och den senaste vi gjorde, i den senare var faddern mer självgående. Vi har även haft avstämningar efter varje introduktion så vi har lärt oss saker under vägen och hela tiden förbättrat processen.
Se möjligheter, inte hinder. Anpassa programmet så att det passar er vardag.
Har ni stött på några utmaningar under tiden ni börjat använda programmet?
Ja, en av utmaningarna har varit att vissa utbildningar var svåra att genomföra utan rätt inloggning. Vi har även vävt in obligatoriska utbildningar från kund för att säkerställa att allt täcks, så att få inloggningar till alla olika system har varit en utmaning. Sen är ju tid alltid en utmaning, men det handlar om prioriteringar. Det handlar om att se det som en investering, att man får igen tiden man lägger ner längre fram.