Operations Academy ett suveränt hjälpmedel för nya medarbetare på Sodexo

18 juni 2025

Operations Academy ett suveränt hjälpmedel för nya medarbetare på Sodexo

Operations Academy är vårt nya introduktionsprogram som ger våra medarbetare i driften den grundläggande utbildning som behövs för att få en bra start på Sodexo och lyckas bra på jobbet. 

Hur man som medarbetare upplever de tre första månaderna på jobbet påverkar om man bestämmer sig för att stanna på ett jobb under en längre tid. Därför ska introduktionsprogrammet genomföras inom tre månader. Innehållet fokuserar på tre viktiga områden: Vilka vi är som företag, Hälsa & Säkerhet och Kundservice. 

Nu har Operations Academy varit i gång ett tag och vi tog kontakt med Linda Waxin för att ställa några frågor om vad hon tycker om introduktionsprogrammet. Linda är Biträdande Platschef hos vår kund Cytiva i Uppsala. Vi har även pratat med Björn Lotéuz som är lagerkoordinator och har genomgått programmet med Linda som chef.

Kan du berätta lite om din erfarenhet av Operations Academy?
Absolut. Jag har hittills introducerat tre personer med hjälp av det nya introduktionsprogrammet. Jag tycker att det är ett suveränt hjälpmedel för att säkerställa att nya medarbetare får en bra introduktion, både vad gäller säkerhet, service och vad Sodexo står för och vad vi gör. Allt som är obligatoriskt att gå igenom finns i ett enda paket, så man behöver inte vara orolig att man har missat något. 

Är det någon del som har varit extra hjälpsam?
Säkerhetsdelen, tycker jag. Det är alltid väldigt stort fokus på säkerhet inom Sodexo, så det är en viktig del att ha med i introduktionen. Alla kan förstå och ta till sig delarna kring säkerhet i utbildningen, vilket är jättebra. Och servicedelen, service finns ju i allt vi gör oavsett om man kör truck eller står i en reception.  

Hur har du tänkt när du har planerat upplägget av programmet?
Tillsammans med en utsedd fadder har vi tagit fram ett upplägg innan den nya medarbetaren börjar. Sedan har jag mött upp den nya medarbetaren på första dagen och så har faddern kommit in och varit med när vi introducerat Operations Academy. Vi har gjort ett eget upplägg som passar oss, och jag tror det är nyckeln till att det har fungerat så bra. 

Hur ser ert anpassade upplägg ut?
Vi har delat upp programmet på två veckor och schemalagt en timme om dagen. Man möter upp faddern och har den sista timmen på dagen tillsammans. Vissa utbildningsdelar har den nya medarbetaren hunnit göra själv innan, och vissa görs tillsammans med faddern under den timmen. Så alla utbildningsdelar är klara efter två veckor. Sedan har vi självklart de inbokade avstämningarna efter månad 1, 2 och 3 för att följa upp att allt går som det ska. 

Hur har ni hunnit med introduktionsprogrammet bland allt annat som behöver göras?
Det handlar om prioritering. Det är svårt att hitta tid, men det är också viktigt att man får ett bra välkomnande och en bra introduktion för nya medarbetare. Tar man sig inte tid i början, hur ska det då bli senare? Det handlar om att se det som en investering. 

Har du något tips till chefer som tycker det är svårt att hitta tiden?
Dela upp det på mindre pass. Och delegera – ge utvecklingsmöjligheter till en fadder, en kollega som finns i gruppen. Du som chef behöver lägga tiden i början för att förstå programmet och hjälpa faddern att förstå sitt uppdrag, men sedan när ni har gjort några introduktioner så kommer det bara rulla på. Jag märker stor skillnad mellan den första introduktionen och den senaste vi gjorde, i den senare var faddern mer självgående. Vi har även haft avstämningar efter varje introduktion så vi har lärt oss saker under vägen och hela tiden förbättrat processen. 

Se möjligheter, inte hinder. Anpassa programmet så att det passar er vardag. 

Har ni stött på några utmaningar under tiden ni börjat använda programmet?
Ja, en av utmaningarna har varit att vissa utbildningar var svåra att genomföra utan rätt inloggning. Vi har även vävt in obligatoriska utbildningar från kund för att säkerställa att allt täcks, så att få inloggningar till alla olika system har varit en utmaning.  Sen är ju tid alltid en utmaning, men det handlar om prioriteringar. Det handlar om att se det som en investering, att man får igen tiden man lägger ner längre fram.  

Som ny medarbetare på Sodexo, vad tyckte du om introduktionsprogrammet Operations Academy?
Det var bra, man fick en helhetsbild av Sodexo – hur företaget startades, vad vi gör, om säkerhet och att det verkligen är ett serviceyrke. 

Tyckte du att det var svårt att få till balansen mellan dina arbetsuppgifter och att göra alla utbildningsmoment i introduktionsprogrammet?
Jag tyckte att det var ganska lätt, jag hade ganska fria händer i hur jag la upp det. Jag la mycket tid på att göra utbildningsdelarna i början, för att sedan kunna fokusera helt på att lära mig mina arbetsuppgifter och uppdraget. Det upplägget fungerade bra för mig. Man får göra anpassningar utifrån hur ens jobb och situation ser ut. Det gäller att vara öppen både som chef och medarbetare i hur man lägger upp det. Vid första anblick när man tittade på listan såg det ut som väldigt mycket material, men det är ju uppdelat i mindre moduler och det går ganska fort när man väl genomför det. 

Är det något särskilt som du tar med dig från Operations Academy?
Det är säkerhetstänket, och att man bejakar de mjuka sidorna. Att man ser människan på Sodexo, det framkommer tydligt i introduktionsprogrammet. 
 

Linda Waxin

Linda Waxin.jpg

Se möjligheter, inte hinder. Anpassa programmet så att det passar er vardag. 

Björn Lotéuz

Björn.jpeg

Att man ser människan på Sodexo, det framkommer tydligt i introduktions-programmet. Det är i säkerhetstänket, och att man bejakar de mjuka sidorna.

Tillbaka till toppen