COVID-19 CORONA

Generell information till medarbetare

Goda exempel och ljuspunkter

Den rådande Coronapandemin innebär stora svårigheter och utmaningar men den skapar även kreativitet och inspiration till innovationer, bra idéer och lösningar som gagnar både oss som företag och våra medarbetare, våra kunder och samhället. Här samlar vi exempel på sådana ljuspunkter i Sverige under dessa Corona-tider. 

  • Sodexo Sverige har utbildat nio städare från Corporate Services för att kunna arbeta inom hälsovårdssegmentet
  • Förutom språkträning har programmet inkluderat INSTA 800 och nödvändig hygienutbildning: 27 utbildade städare
  • Ytterligare 25 anställda kommer att utbildas under våg 2 och 3 kommande veckor


Detta är ett sätt för oss att:

  • Säkra resurser inom hälsovårdssegmentet, som förväntas få högt tryck inom en snar framtid
  • Erbjuda våra städare inom andra segment jobb istället för t.ex. övertalighet


Vill du veta mer?
Kontakta ola.sarvik@sodexo.com 

Sodexoleveransen på Astra Zeneca i Södertälje FOOD är positiv, agil och kraftigt utökad. Från ca 7 250 serveringar totalt i veckan har man under de senaste två veckorna ökat till 23 500 per vecka. Utöver fast anställda är Sodexopersonal från både Kämpasten och Electrolux med och stöttar upp.

En kollektiv insats från samtliga avdelningar på uppdraget gör att Sodexo nu portionerar och levererar måltider till såväl lunch, kväll, natt och helgpersonalen, ett förtroende vi fått förlängt tillsammans med kunden.

Samtliga 220 medarbetare är självklart  nominerade till månadens medarbetare :)

Berättar restaurangchef Johnny Sandberg

  • Vårt Centralkök i Gävle erbjuder utkörning av matlådor till arbetsplatser i Gävle
  • Kylda matlådor med hållbarhet på 7-10 dagar – att äta när man vill
  • Även erbjudande om att beställa familjepack för leverans av populära  maträtter som barnen uppskattar
  • Lätt att beställa och betala, via e-post respektive Swish


 

  • Sedan den 25 mars serveras skolmåltider med rekommenderat avstånd mellan elever i nära samarbete med skolledningen
  • Möten hålls varje morgon för att informera om och implementera de senaste rekommendationerna
  • Skärmarna utanför matsalen är numrerade 4-7, 4 studenter serveras av respektive station
  • Studenterna tilldelas nummer så att de vet vid vilken station de ska hämta sin lunch
  • Skolpersonal slussar in eleverna vid ingången med rätt avstånd emellan, och de finns även till hjälp vid stationerna

 

Tillbaka till toppen