Sodexos skärgårdspärla fyller 20 år

01 november 2023

Sodexos skärgårdspärla fyller 20 år

Ingrid Brinklöv (tv) och Anne-Maj Colbing välkomnar oss till jubileumspärlan

Första världskriget hade kunnat bli dödsstöten för kuranläggningen på ön Trehörningen i Nynäshamn men under åren har byggnaderna fått nytt liv. 2003 återgick Nynäs Havsbad till en plats för återhämtning och Sodexo gick in som driftsansvarig. Den 20-åriga födelsedagen firade teamet med att ta fram ett eget jubileumsöl.

Motorvägen från Stockholm söderut mot Nynäshamn tar cirka 30 minuter. Den som fortsätter förbi Gotlandsbolagets färjeläger och vidare in på smala krokiga väger når efter några minuter fram till Nynäs Havsbad. Strandhotellet ligger till höger, Badhotellet till vänster och nere vid havskanten ligger Havspaviljongen.

”Det finns ett tydligt mönster hos gästerna. De checkar in, lämnar snabbt in grejerna på rummet och sedan går de med raska steg ner till havspaviljongen”, säger Anne-Maj Colbing som varit platschef på Nynäs Havsbad sedan invigningen den 5 maj 2003.

”Efter det är de relaxade” fyller försäljningschefen Ingrid Brinklöv i. Hon har också varit med från start. Under en period var hon hotellchef men har återgått till försäljningsarbetet, ett jobb som förändrats mycket under åren. 

”När vi startade ringde telefonerna konstant och vi hade många visningsresor. Brev och inbjudningar skickades med posten och det gick åt mycket tid och pengar till broschyrer och annonser. Idag är marknadsföringen digital och många gäster bokar själva in sig via hemsidan”, berättar Ingrid.

Hotell med historia
Hotellets historia sträcker sig egentligen ända till början av 1900-talet. Kurorten ”Nynäs Hafbad” lockade både kungligheter och Stockholms välbärgade ut till skärgården.

Badhotellet invigdes 1906 och strandhotellet ett år senare. ”Casinot” med de vackra takmålningarna stod klart 1913. Under första världskriget uteblev gästerna och hotellet förföll. 1918 förvärvades anläggningen av Kungliga Pensionsstyrelsen, senare Riksförsäkringsverket, för att bli sjukhus. Strandhotellet är bevarat men badhotellet var i risigt skick och genomgick en stor ombyggnation på 1930-talet.  Sjukhusverksamheten avvecklades efter ett riksdagsbeslut 1999.

Idag har hotellet 73 rum med totalt 120 bäddar. Sodexoteamet består av 35 fast anställda plus timanställda och säsongsarbetare. 

Strandhotellet är gästernas favorit
Det är svårt att inte bli förälskad i det bruna trähuset som kallas Strandhotellet. Gäster som efter incheckning får gå några meter till Badhotellet blir först lite besvikna. Badhotellet som också varit en vacker träbyggnad blev en gul stenbyggnad i samband med upprustningen. Väl inne i byggnaden blir gästerna positivt överraskade. Rummen är fina och havsutsikten från några av rummen är lika bedårande som från Strandhotellet. Tillhörande Casinot nås genom en passage men har varken rouletter eller enarmade banditer, men lokalens gamla stil är bevarad till fest- och konferensgästernas förtjusning. 

Badhotellet som träbyggnaden innan upprustningen:

IMG_6396.jpeg

Badhotellet idag med gul putsad fasad:

Badhotellet nutid.jpeg


Jubileumsöl i samarbete med lokalt bryggeri
Själva 20-årsdagen firades med tårta och bubbel tillsammans med redan inbokade gäster och ett 30-tal personer från närområdet som nappat på ett kvällsevenemang med snittar, bubbel och bad. 

Inför 20-årsdagen gjordes en teamaktivitet i samarbete med det lokala bryggeriet Nynäshamns Ångbryggeri. Bryggmästaren fick i uppgift att ta fram ett recept på en ljus lager med fruktiga toner och teamet tog sig sedan dit för att blanda ihop allt i en stor tank. Ölet säljs under namnet ”Havsbadets Pils”.

”Gästerna gillar ölen och jag hoppas att vi får möjlighet att göra mer”, säger Mergim Doqaj som är konferensvärd i Havspaviljongen dit gästerna kommer för att ta det lugnt, basta, bada och unna sig en SPA-behandling. 

Mergim har jobbat på anläggningen i 12 år. Han började i serveringen och har även arbetat med städ, reception och som bartender. 

”Jag trivs jättebra. Vi kollegor är som en familj. Vi hjälper och ställer upp för varandra”, säger Mergim som är fotointresserad och därför utvald att sköta havsbadets Instagram-konto. Han berättar om en särskilt lyckad aktivitet där han la ut en fin bild med texten: ”Tagga någon som du vill vara här med”. Inlägget blev en succé med över 1 000 kommentarer. 

Han har bott på anläggningen som gäst en gång.

”Det var jobbigt. Jag kunde inte slappna av men det var ändå bra att se på det från en annan synvinkel. Man glömmer bort hur vackert det är även om gästerna ofta påminner om det”.

Pandemi, lågkonjunktur och översvämning
Pandemin hade sina utmaningar. Orderboken var i stort sett fullbokad när telefonen började gå varm med alla konferensavbokningar.

 ”Den privata marknaden höll oss flytande. Människor firade olika saker hos oss istället för att åka utomlands”, säger Anne-Maj.

Som om pandemin inte var en tillräcklig utmaning konstaterade en gäst som promenerade förbi Havspaviljonen under en av mellandagarna 2021 att golvet var fyllt med vatten. Kökschefen sprang ner och såg hur vattnet öste ner från innertaket. Brandkåren tillkallades och pumpade ut vattnet från översvämningen som troligen orsakats av en ispropp i en ledning. 

”Det tog ett halvår att återställa och under byggtiden satte vi upp en utomhusigloo och en kiosk med en barlucka. Vi satte ihop ett ”bryggpaket” och kunde på så sätt hålla igång den privata marknaden”, säger Ingrid.

Inflation, nya krig och högre räntor och priser har än så länge inte slagit allt för hårt mot verksamheten. De som bokar privat är lite avvaktande men konferenserna tickar på bra.

Kanin på menyn inget för gästerna
Maten är en självklar höjdpunkt på anläggningen. Den ursprungliga kökschefen hade höga ambitioner och ville profilera hotellet inom ”fine dining” med råvaror som till exempel kanin.

”Gästerna hade andra förväntningar och tyckte att maten var konstig. Konceptet ändrades snabbt för att passa konferensgästerna”, säger Anne-Maj.

Dagen då vi besöker restaurangen är det fisk på menyn. På buffébordet står diverse grönsaker och bröd. När man närmar sig huvudrätten sprids en ljuvlig doft av brynt smör och örter som får smaklökarna att hurra. 

Hovmästaren Anna Lindberg rör blicken som en radar över buffén och konferenssällskapet som slagit sig ner intill ett av de stora fönstren med utsikt mot havet. 

Anna är där på det som Anne-Maj och Ingrid kallar för en ”returbiljett” vilket betyder en person som jobbat på anläggningen, slutat och kommit tillbaka. Anna jobbade på Nynäs Havsbad under tre år fram till 2019, efter fyra år med jobb inom industrin kom hon tillbaka.

”Jag saknade kollegorna, miljön och själva arbetsplatsen. Det känns inte som att jag går till ett jobb, det är mer än livsstil”, säger Anna som precis som Mergim har jobbat med olika serviceuppgifter.  

Arbetet står aldrig still
Efter 20 år är Anne-Maj och Ingrid överens om att jobbet fortfarande är stimulerande.
 
”Jobbet står aldrig still. Det händer hela tiden saker och vi testar olika koncept utifrån gästernas perspektiv. Om det bara skulle handla om att förvalta skulle det bli tråkigt”, säger Anne-Maj.

Hon ser gärna att medarbetarna provar på olika servicejobb. Vissa väljer att återgå till de ursprungliga arbetsuppgifterna, andra väljer att stanna i det nya. För att öka gruppens förståelse för helheten hade en av arbetsplatsträffarna temat ”Lyxfällan”. Inkomster från ett antal gäster skulle fördelas på kostnader för el, vatten och löner. 

”När de insåg att pengarna inte skulle räcka gick de över till varandra för att se om någon annan grupp hade pengar över. Övningen uppskattades och gav mer än om vi bara hade presenterat siffror”, säger Anne-Maj.

Kurort för själen
Företag som ordnar konferenser för sina anställda lägger ofta in olika aktiviteter. Den här dagen står tre bilar från ett eventbolag parkerade utanför Strandhotellet. På en av bilarna sitter ett släp som kanske är världens längsta. Släpet är öppet och i lasten ligger långa smala stockar. Anne-Majs snabba gissning är att det är flottbygge på gång.

Sodexos team vill inte vara sämre och testar då och då olika aktiviteter för att förhöja upplevelsen och locka nya gäster.  De har bland annat provat picknickkorgar, ölsafari, vinprovning, yoga och matlagning med stjärnkockar. Men nej, stjärnkockar och andra experter får ursäkta, gästerna vill helst ägna sig åt det som var tanken med kurorten från början. De vill bada och bara njuta av det vackra. Och vem kan klandra dem... 
smiley
 

Erbjudande till dig som medarbetare

2-rättersmiddag, övernattning, bad och frukost för 875:- per person.

Observera att julperioden är lite dyrare.

Bokning sker i mån av plats.
Bokning sker via telefon: 08-520 604 00
Om hotellet blir fullbokat kan du behöva byta dag.

IMG_6402.jpegI receptionen på Badhotellet tar Olivia Brännbacka emot gästerna 

Anna Lindberg hovmästare.jpeg

Hovmästare Anna Lindberg ser till att buffén ser bra ut.

Doqaj.jpegMergim Doqaj är konferensvärd och ser till att gästerna trivs i Havspaviljongen

IMG_6592.jpgSodexo-teamet på Nynäshamns Ångbryggeri för att blanda till jubilemsölet "Havsbadets Pils".

Anne-Majs och Ingrids bästa besökstips!

  • Se till att ha gott om tid
  • Ta pendeln till Nynäshamn och promenera 15 minuter till Nynäs Havsbad
  • Ta en lunch på rökeriet i hamnen
  • Njut ett glas bubbel i restaurangen – middagen kommer senare
  • Ta ett dopp i havet eller bassängen och titta ut över horisonten
  • Den som inte vill bada kan sätta sig och lyssna på och njuta av havet i en däckstol
  • Packa inte in massa aktiviteter – unna dig att bara vara och se vad som händer
  • Promenera längs med vattnet och njut

IMG_6454.jpegOm du (av någon anledning) inte vill bada i havet, njut av vyerna och horisonten i en däckstol...

IMG_6451.jpeg

Eller bada i den uppvärmda poolen på trädäcket alldeles intill havet...

IMG_6456.jpeg
IMG_6457.jpeg

Det gamla Casinot har kvar de vackra takmålningarna

IMG_6397.jpeg

Oavsett var du bor har du havet alldeles intill...

IMG_6472.jpeg

Tillbaka till toppen